Gouden bergen bestaan niet
Zie jij ze ook wel eens; alle slimme marketingtermen van coaches die je vanalles beloven als je het maar op hun manier aanpakt? Omzetten die door het dak gaan, een 4-urige werkweek…?
Ik geloof er niet in.
Misschien ook omdat ik daar als echte Achterhoeker te nuchter voor ben, maar vooral omdat je door het volgen van een succesformule wordt gedwongen om te werken precies zoals degene die de succesformule heeft bedacht.
Twee redenen:
- Je bent geen ondernemer geworden om het te doen zoals iemand anders.
De meeste ondernemers die ik ken zijn allemaal een tikkie eigenwijs en hebben hun bedrijf opgebouwd op hun eigen manier.
Redenen waarom jij het op je eigen manier wil aanpakken. Omdat je te eigenwijs bent om volgens een vaststaand plan te ondernemen. - Jij bent die goeroe niet
Ik denk dat het niet werkt als je precies de succesformule van iemand anders volgt. Omdat jij en die ander niet dezelfde persoon zijn. Jij zit ergens anders in je eigen proces, je neemt je eigen karakter mee en je eigen zienswijze. Op het moment dat je je wurmt in de succesformule van iemand anders dan zal dit nooit dezelfde uitkomst hebben.
Of anders een uitkomst die je misschien wel 400% meer rendement oplevert, maar je niet 400% (of zelfs maar 100%) gelukkiger maakt.
Is dat een reden om niets meer te leren?
Nee, natuurlijk niet. Maar het is voor mij wel een reden om niet zomaar in zee te gaan met iemand die mij een peperduur online programma aanbied, om volgens de regels van iemand ander te gaan ondernemen. Ik denk dat het beter is om je eigen regels te schrijven. Om veel te leren van anderen, maar het vervolgens op je eigen manier aan te pakken. Daarvoor ben je tenslotte ondernemer geworden toch?
Gouden bergen
Afgelopen zomer waren we in Oostenrijk en daar kwam ik erachter; gouden bergen bestaan niet (en we hebben er heel wat gezien en beklommen).
De gouden bergen die je beloofd worden als je precies het pad volgt van een ander zijn namelijk niet jouw pad. Jij bent misschien beter in dalen dan in stijgen, hebt ondertussen meer rust nodig of bent juist sneller. Jouw kennis van de bergen is anders, je ervaart de berg anders.
Gouden bergen zeggen mij daarom niet zo veel. Ik beloof ze je in ieder geval niet. Wél kan ik met jou naar je marketing kijken. Volgen we jouw pad, bergop of richting het vruchtbare dal. Net wat het best bij jou past.
Ik bekijk eerst wat er al is en geef daar aandacht aan. Vind je het leuk om te schrijven? Ga dan bloggen. Ben jij actief op LinkedIn maar lukt het niet om daar zelf berichten op te plaatsen? Dan help ik je daarmee. Weet je gewoon niet zo goed waar je moet beginnen? Dan help ik je met een stappenplan.
Voor mij is dit werken aan je zichtbaarheid, maar op een manier die bij jou past. Niet op een manier die iemand anders voorschrijft. Je past niet jouw bedrijf aan de marketingmethode aan, maar kijkt naar wat bij jouw bedrijf past en daar help ik je graag bij!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!