Een ode aan de Inhaakkalender
Ik zou er bijna van gaan zingen; hier is mijn ode aan de inhaakkalender!
Sinds 2016 maak ik hem elk jaar en elk jaar gebruik ik hem veel, ook voor mijn klanten. De Inhaakkalender wordt soms gezien als iets sufs; inhaken op dagen als Black Friday, dat doet toch iedereen? Waarom moet ik het dan ook nog doen?
Sommige marketeers of business-coaches verkopen de inhaakkalender als “een manier om in één keer klaar te zijn met je marketing”. Ja, als je dat volgt, kan je niet anders dan eenheidsworst krijgen!
Ik gebruik de inhaakkalender echter als een creatieve vorm van inspiratie…
Wat is een inhaakkalender?
Op deze kalender staan van het hele jaar bijzondere data om niet te vergeten. De feestdagen, vakanties, verjaardagen van het koninklijk huis, maar ook themadagen zoals vrijdag de dertiende en internationale complimentendag.
Je kunt mijn inhaakkalender downloaden door je mailadres onder deze post achter te laten.
Wat doe je er dan mee?
Zoals gezegd; inhaken omdat iedereen het doet is misschien niet erg leuk. Maar je kunt deze dagen ook gebruiken door er op een creatieve manier op in te haken. Bijvoorbeeld het fenomeen Black Friday: ben je meer van het duurzame? Schrijf dan een blog of bericht over niet kopen op Black Friday. Of hoe je wél een duurzame deal scoort.
Prinsjesdag? Misschien herinner je je mijn post nog over de hoedjes die je op die dag ziet?
Verzin je eigen inhakers
Gebruik de inhaakkalender om op een creatieve manier in te haken. Je kunt je voorstellen dat sommige dagen zich beter voor jouw bedrijf lenen dan anderen.
Bijvoorbeeld als hovenier kun je inhaken op:
- Tuinvogeltelling (het belang van vogels in je tuin, hoe kun je ze het beste lokken)
- Begin van de Lente (snoeitips voor planten die in de lente gesnoeid mogen worden)
- Boomfeestdag (welke boom kun je planten in een kleine tuin)
- Roodharigendag (de mooiste rode bloemen)
Een horeca ondernemer verzint iets ludieks op krokettendag, wereld chocoladedag of niet roken dag.
Voor elke ondernemer is er wel iets creatiefs te verzinnen!
Aan de slag
Download de inhaakkalender, ga ervoor zitten en verzin hoe jij kunt inhaken op een aantal van de dagen die in de kalender staan. Probeer creatief te zijn! Noteer dit in je agenda of een contentplanner en maak leuke berichten die aanhaken op een bepaalde dag.
Kom je er niet uit? Tijdens mijn een-op-een marketingadvies verzinnen we samen zó een heleboel leuke inhakers en ik leer je hoe je ze in kunt plannen!