Stories op Instagram: Inspiratie voor bedrijven
Wil je aan de slag met de Stories op Instagram, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Misschien vind je het nog een beetje spannend om zelf iets te vertellen voor de camera, of is het binnen jouw bedrijf lastig om iemand te vinden die dat wil. Ik zocht een aantal voorbeelden op van Stories die je van tevoren kunt voorbereiden.
This or that
De this or that op Instagram is erg populair. Het doel is je volgers een keuze te laten maken tussen twee opties (meestal door te omcirkelen welke optie ze kiezen). Deze ingevulde lijst wordt dan weer gedeeld in de stories van je volgers. Eerder schreef ik een uitgebreid blog over deze manier van Stories maken. Een aantal voorbeelden vind je op mijn Pinterest bord.
Gifjes-challenge
Ook gemakkelijk voor te bereiden is de Gifjes Challenge. Je stelt een aantal vragen en mensen moeten reageren met een gifje.
Deze challenge is werkt als je meer wil laten zien wie je bent en om meer volgers te krijgen. Zorg dat de vragen aansluiten bij je doelgroep en deel de leukste invulling van volgers met een mention in je eigen stories, zo krijgen je volgers meer exposure en zijn ze eerder geneigd om mee te doen.
Instagram takeover
Deze vergt wat meer voorbereiding, maar het is wel een ontzettend leuke manier om je stories meer persoonlijk te maken; het inzetten van je eigen mensen om je bedrijfsverhaal te vertellen door een Instagram take-over.
Je vraagt een van je medewerkers de hele dag of week door om foto’s en filmpjes te maken over hun werk, en plaatst dit in de stories voor een uniek kijkje achter de schermen.
Kijk maar eens naar het account van het Openbaar Ministerie (tip van Elja Daae 😘). Zij laten elke week een andere medewerker aan het woord via de stories en je krijgt een persoonlijke, unieke kijk in het Openbaar Ministerie.
Maak je eigen gifjes
Maak je eigen stickers en moedig je volgers aan om deze te gebruiken. Zorg ervoor dat de gifjes een duidelijk link hebben met je bedrijf, bijvoorbeeld door jouw huisstijl kleuren te gebruiken. Je kunt deze gifjes niet alleen in je eigen stories gebruiken, maar ook anderen kunnen jouw gifjes gebruiken!
Het is niet zo heel ingewikkeld; je maakt een gifje (bijvoorbeeld in Photoshop), maakt een account aan op Giphy.com, upload de gifjes (voorzien van zoveel mogelijk relevante tags waarop ze je kunnen vinden) en plaatsen maar!
Stel vragen
Stel een vraag in je stories. Bijvoorbeeld “Wat zou je van ons willen weten?” “Welke vraag heb jij voor onze instructeurs?”.
Je krijgt interactie doordat mensen gaan reageren (en jij terug reageert 😀 ), je kunt de antwoorden van volgers delen en je krijgt meteen inspiratie voor nieuwe stories waarin je de vragen van je volgers beantwoord.
Zelf aan de slag
Wil jij aan de slag met de Stories, maar weet je niet waar je moet beginnen? Boek dan een marketingsessie, alleen of met een team van maximaal 4 mensen.
Ik zie je graag!
Hai, ik ben Annette Smits,
online marketeer voor MKB en ZZP
Smaakt dit blog naar meer?
Abonneer je dan op de nieuwsbrief, dan valt alle post automatisch op je online deurmat:
(afmelden kan altijd, dat spreekt voor zich)
Wil je aan de slag met je marketing?
Dan is dit misschien iets voor je:
- Marketingondersteuning
Voor MKB zonder marketingafdeling – maar met marketing-ambities - Marketingadvies
Voor ZZP-ers die zélf hun marketing willen doen – maar dan wel in één keer goed
Weet je nog niet welke kant het op moet met je marketing?
Boek dan een afspraak voor een gratis Flitsadvies.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!