stoppen facebook

Moet ik stoppen met Facebook?

Facebook is veel in het nieuws. Er zijn problemen met de bescherming van onze privacy. Daardoor ontstaat er steeds meer discussie over Facebook. Afgelopen zondag riep Arjen Lubach in zijn programma zelfs op om allemaal met Facebook te stoppen.
Welke invloed heeft dit voor jou als ondernemer voor je activiteiten op Facebook?

De cijfers

Voor veel Nederlands is Facebook nog steeds hét sociale medium.
10,8 miljoen Nederlanders hebben een Facebookaccount, 7,6 miljoen gebruiken het dagelijks.
(Bron: Marketingfacts)
Onder senioren is Facebook nog steeds erg populair, zij blijven ermee in contact met hun kleinkinderen, buurtgenoten en blijven op de hoogte van lokaal nieuws.

Adverteren op Facebook

De reden dat Facebook zo veel informatie over ons verzamelt, is om jou als adverteerder zo goed mogelijk te kunnen helpen. Want met Facebook kun je bijvoorbeeld als iemand je website heeft bezocht advertenties tonen over jouw dienst.
Iemand die zwanger is jouw geboortekaartjes laten zien. Of iemand die woont in een straal van 40 km om jouw bedrijf, ondernemer is en houdt van koffie, uitnodigen voor een Open Coffee.
Als adverteerder zie je nooit aan wie Facebook de advertentie laat zien. Facebook toont namelijk de reclameboodschap op de tijdlijn van deze personen, zij blijven anoniem voor jou als adverteerder.

Moet ik nog wel aanwezig zijn op Facebook als iedereen ermee stopt?

Ik vraag me af hoeveel mensen er werkelijk stoppen met Facebook. Ik denk dat het wel meevalt, en dat de mensen die stoppen vooral jongeren zijn. Zij zijn toch al minder aanwezig op Facebook.
Voor jou als ondernemer is het zonde om het netwerk dat je hebt opgebouwd op Facebook ineens in de steek te laten. Je kunt ze vragen om je ergens anders te gaan volgen, maar gaan ze dit ook doen? Ik merk in de praktijk dat Facebook nog steeds een goed platform is om laagdrempelig de verbinding met mensen aan te gaan. En dat is precies wat de missie van Facebook is: de wereld verbinden en opener maken.
Als je helemaal afhankelijk bent van Facebook , ga dan moeite te doen om ook via andere kanalen klanten binnen te krijgen. Ik beschreef dit eerder in mijn artikel Waarom het niet slim is om bedrijfsmatig afhankelijk te zijn van Facebook.

Privacy beter beschermen

Natuurlijk wil Facebook niet dat hun gebruikers het platform verlaten. Daarom MOETEN ze aan de slag om de gebruikers te garanderen dat dingen zoals die zijn gebeurd met Cambridge Analytica niet meer kunnen. Ze zullen de privacyzaken beter gaan regelen, zodat misbruik maken van de informatie van Facebook voor verkeerde doeleinden niet meer kan.

Wat ga jij doen?

Het is helemaal aan jou; stoppen met Facebook of niet.

Foto: Freepik

Wil je nieuwe artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Plus: je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender!
Je ontvangt maximaal 2x per maand een mail van me en uitschrijven is heel gemakkelijk.