hoger google wordpress

6 tips om hoger in Google te komen met je WordPress website

Als je regelmatig blogs schrijft, wil je ook dat deze goed vindbaar zijn in de zoekmachines. Met extra aandacht voor de SEO – Zoekmachine optimalisatie – zorg je hiervoor.
Ik geef je hierbij 6 SEO WordPress tips, een aantal stappen om zelf uit te voeren, die ervoor zorgen dat je blogs beter gevonden worden.

1. SEO zoekwoorden bepalen

Bij het schrijven van een blog is het handig om te bepalen welk zoekwoord belangrijk is. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door de zoekwoordplanner van Google Adwords.
Je vult hier woorden in waarvan je denkt dat deze aansluiten op je blog en kiest dan het woord dat het meest gezocht wordt en waar niet zo veel concurrentie op is als hoofdzoekwoord.
Of probeer het eens op de snelle manier; in de gewone zoekmachine van Google. Je zoekwoord wordt door Google zelf aangevuld met een term waarop veel gezocht wordt.

seo wordpress tips

2. Seo toevoegen met de Yoast Plugin voor WordPress

In WordPress is er een Plugin: SEO by Yoast, die veel gebruikt wordt. Lees ook mijn uitgebreide handleiding voor het invullen van de Yoast Plugin.
Het hoofdzoekwoord (of zoekwoorden) vul je in bij “Focus Trefwoord”.
De Plugin checkt vervolgens of je dit hoofdzoekwoord hebt gebruikt in 5 belangrijke punten: de heading van je artikel, de titel van je pagina, de url van je pagina, in het artikel zelf en in de meta descriptie. Als je dit optimaal hebt ingevuld, is je artikel beter vindbaar op deze zoekwoorden.

3. Gebruik tussenkopjes (headings)

Zoals in dit artikel; tussenkopjes, bijvoorbeeld met een H3 of H4 tag, zorgen ervoor dat de tekst beter scanbaar is, maar ook Google vindt tussenkopjes fijn.
Probeer de hoofdzoekwoorden in 1 of 2 tussenkopjes te gebruiken, maar niet te veel, want je wil wel dat je artikel leesbaar blijft.

4. Optimaliseer je afbeeldingen

Voeg altijd afbeeldingen toe aan je blog en zorg dat je deze ook goede namen geeft. Je bestand heet dus niet “IMG1235.jpg” maar “hoofdzoekwoord.jpg”.
Bij het importeren van het mediabestand voeg je meteen de alt-tag en omschrijving toe; gebruik hier ook het hoofdzoekwoord.

5. Optimaliseer je titel

Dat wat je ziet nadat je een zoekopdracht invoert in Google is erg belangrijk. Niet alleen voor je seo optimalisatie, maar ook om te zorgen dat mensen doorklikken naar je website.
Deze pas je ook aan in de Plugin van Yoast. Standaard wordt de titel van de pagina gebruikt als titel en de eerste zin als snippet.
Probeer je zoekwoorden dicht bij het begin van de titel te plaatsen, Google geeft hier meer waarde aan. Tevens is het voor mensen die de zoekmachine scannen handiger als de woorden die ze zoeken vooraan de titel staan; dit geeft meer kans dat er geklikt wordt op je link.

6. Gebruik interne en externe links

Heb je een artikel geschreven dat een aanvulling is op een bestaand artikel? Maak hier een interne link voor aan. Google ziet hieraan dat je expert bent op een bepaald onderwerp.
Je kunt ook een Related Posts Plugin gebruiken; bijvoorbeeld van Shareaholic.
Bij een lang artikel kun je bovenaan een inhoudsopgave maken en met anker-links in het artikel werken.
Zijn er interessante zaken die mensen kunnen lezen op een andere website als aanvulling op je artikel of verwijs je naar een website? Maak hier dan een externe link van. Niet te veel, want je wilt bezoekers eigenlijk niet van je website af leiden. Meer tips over het plaatsen van links in je blog.

Het belang van een goed artikel

Met deze tips ben je al een eind op weg om je blog of pagina beter vindbaar te maken. Er zijn nog meer zaken waarmee je een hogere vindbaarheid krijgt; bijvoorbeeld de laadtijd van je website, of je website op alle apparaten goed zichtbaar (responsive) is en het weghalen van overbodige html-code.
Blijf bij de optimalisatie van een pagina of blog de kwaliteit van je schrijfsel niet uit het oog verliezen. Een goed artikel wordt gedeeld op social media en bezoekers komen terug op je website, een slecht artikel wordt niet gelezen.

Wil je weten welke zoekwoorden voor jouw bezoekers interessant zijn? Waar je artikelen over kunt schrijven waar ook echt op gezocht wordt?
Geef mij je bedrijfsonderwerp en voor een prijs van € 149,- ontvang je het van me.
Laat je gegevens achter via mijn contactformulier en ik neem contact met je op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je nieuwe artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Plus: je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender!
Je ontvangt maximaal 2x per maand een mail van me en uitschrijven is heel gemakkelijk.