Instagram takeover hoe

Een instagram takeover: hoe doe je dat praktisch?

Eén van de dingen die je als bedrijf wil op social media, is zo sociaal en menselijk mogelijk overkomen. Je kunt dat op verschillende manieren doen. In mijn blog “Instagram Stories: inspiratie voor bedrijven” geef ik je voorbeelden van stories die je kunt voorbereiden.

In het blog noem ik ook de Instagram takeover als manier om je bedrijf te laten zien op een persoonlijke en creatieve manier.

De stories zijn erg geschikt voor takeovers. De vorm van takeover leent zich er heel goed voor; spontaan, je hebt het gevoel dat je er direct bij bent, je kunt filmpjes en foto’s met tekst, gifjes en stickers plaatsen, er is de mogelijkheid om vragen te stellen. En het belangrijkste; interactie aan te gaan met je volgers.

Overigens, een takeover kun je met een medewerker doen, maar denk ook eens aan een takeover door een volger of klant.

Een aantal tips om een succes te maken van een instagram take-over:

  1. Zorg voor een goede voorbereiding!
    Om goed te laten zien wat de bedoeling is, kun je samen met degene die de stories gaat overnemen voorbeelden bekijken van takeovers. Bijvoorbeeld eerder genoemd die van @openbaarministerie, maar ook @vaterdrumsticks (stoere drummers en beroemdheden) @carlyjeanlosangeles (klanten die zichzelf voorstellen en delen wat hun favoriete kledingstukken uit de shop zijn) of @delaval North America (over de installatie van een melkrobot).
    Of bekijk zelf de voorbeelden en zet tips op een rijtje van dingen die je graag zou willen zien. Bijvoorbeeld: stel jezelf kort voor, hoe reis je naar je werk, wie ontmoet je op een werkdag, waar drink je koffie.
    Maak ook afspraken over:
    • het aantal berichten dat per dag gemaakt wordt (beter te veel dan te weinig zodat je kunt schrappen)
    • het formaat van de inhoud; bijvoorbeeld gewone video’s, boomerang filmpjes én foto’s
    • (bedrijfs)kleding die gedragen kan worden (denk hierbij ook aan een pet of muts met je bedrijfsnaam erop voor de sluikreclame).
  2. Plaats zelf de content
    Laat degene die een takeover doet de content niet zelf plaatsen, maar verzamel het via bijvoorbeeld WhatsApp. Zo hou je de controle! Zorg dat de gastbeheerder die het account gaat overnemen genoeg materiaal maakt, dan kun je de leukste stukken gebruiken.
  3. Aankondigen van de takeover
    Heel handig, dit zie ik bij meerdere accounts; ze kondigen van tevoren in hun Instagramfeed aan dat er een take-over aan komt. Mét een mooie foto van degene die de takeover doet. Geef bijvoorbeeld aan dat je een vraag kunt stellen en dat deze door de gast wordt beantwoord.
    Je kunt op andere sociale media zoals LinkedIn en Facebook aankondigen dat er een take-over aankomt om extra verkeer naar Insta te krijgen én om je gastbeheerder de mogelijkheid te geven om dit te melden in zijn of haar netwerk. Gastbeheerders nemen dan hun eigen netwerk mee en je account groeit.
  4. Hoe krijg je de organisatie zo ver dat ze een take-over gaan maken?
    Geef het goede voorbeeld! Goed voorbeeld doet volgen. Als je zelf al een beetje geëxperimenteerd hebt met Stories en kunt vertellen wat het doet voor je zichtbaarheid dan wordt het gemakkelijker om mensen enthousiast te krijgen.

Zelf aan de slag

Wil jij zelf aan de slag met de Stories, maar weet je niet waar je moet beginnen? Boek dan een marketingsessie, dan beantwoord ik je vragen.