Tips om meer te doen met Instagram Stories
De storie functie in Instagram wordt steeds belangrijker. Stories staan helemaal bovenaan de tijdlijn en gebruikers swipen steeds meer door de stories.
Wil jij de storie functie in Instagram ook meer gaan gebruiken voor jouw bedrijf maar weet je eigenlijk niet zo goed wat je met de stories moet? Lees snel verder!
Wat zijn de stories?
Even een korte introductie voor als je geen idee hebt wat de Instagram Stories zijn: Stories zijn een reeks van (bewerkte) foto’s en video’s die na 24 uur weer verdwijnen. Ze staan in de Instagram tijdlijn van je volgers helemaal bovenaan. De volgorde waarin de stories worden getoond wordt bepaald door het algoritme van Instagram.
De stories zijn heel populair. In een poll die ik zelf hield op mijn stories bleek dat maar liefst 73% van de stemmers liever stories dan de tijdlijn bekijkt.
Voordelen van Stories
- Instagram Stories staan altijd bovenaan de tijdlijn
- De storie is fullscreen, dus pakt de hele aandacht van de kijker
- Stories voelen aan als ‘native’ content. Jouw bedrijfsstories verschijnen namelijk tussen de stories van vrienden en familie van de kijker en voelt daardoor minder aan als reclame.
- Er zijn veel mogelijkheden om interactie aan te gaan in de stories. Denk bijvoorbeeld aan een poll, het stellen van een vraag of een quiz.
- De kwaliteit van de afbeeldingen in de stories is veel minder belangrijk dan die in de nieuwsfeed. Stories zijn spontaner, natuurlijker en minder perfect.
Tips om stories te maken
Ik merk dat het voor bedrijven lastig is om stories te maken. Vooral als je personeel hebt dan vergt het maken van stories enige inspanning; de stories kun je bijna niet inplannen. Er zijn wel betaalde programma’s voor, maar dan moet je de handeling van het plaatsen alsnog zelf doen.
Een aantal tips voor het maken van stories:
Maak iemand verantwoordelijk
Is er binnen jouw bedrijf iemand die affiniteit heeft met de Stories? Die het misschien privé al gebruikt? Maak gebruik van deze kennis en vraag of deze medewerkers foto’s en filmpjes kan maken.
Heb je een marketingmedewerker of een externe marketingpartner? Spreek dan af dat medewerkers hun video’s/foto’s voor de stories via bijvoorbeeld Whatsapp kunnen sturen.
Door het zelf te plaatsen of het te laten plaatsen door een marketingmedewerker hou je de controle over wat en geplaatst wordt en of dit in lijn is met de bedrijfsidentiteit.
Wil je het helemaal persoonlijk maken? Ga dan voor een Instagram takeover.
Bereid je stories voor
Sommige stories kun je van tevoren maken. Denk bijvoorbeeld aan aan this or that, gif challenge of het stellen van een vraag.
Wissel af!
Alleen maar foto’s kunnen saai zijn, alleen maar video ook.
Ondertitel je video’s
Heel veel mensen bekijken hun Stories zonder geluid. Zorg voor ondertiteling, dit kan gewoon door datgene wat je vertelt in de video er als tekst bij te zetten.
Het hoeft niet perfect
In tegenstelling tot de foto’s in de feed, hoeven deze foto’s en video’s niet perfect te zijn. Na 24 uur zijn ze verdwenen en sterker nog; zo vallen ze minder op tussen alle foto’s en video’s van vrienden en familie en voelt het dus minder als reclame.
Lees verder
Mijn tips voor zichtbaar zijn op Instagram.
Bericht inplannen in de feed van Instagram met de Studio voor makers.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!