welke like en winactie mogen wel op facebook

Je wil meer likes voor je zakelijke Facebookpagina. En je komt veel Like, Share & Winacties tegen van andere bedrijven. Misschien denk je dat een Like, Share en Winactie een goede manier is om meer likes te krijgen. Wat je misschien niet weet, is dat deze acties tegen de regels van Facebook ingaan en daardoor je account zonder pardon geblokkeerd kan worden!
In de Facebook Promotion Guidelines staan een aantal regels:
• Je moet spelvoorwaarden hebben waarin o.a staat dat Facebook zelf niets met de winactie te maken heeft.
• Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties. Dat betekent dat een bericht delen NIET gebruikt mag worden als voorwaarde voor deelname aan de winactie. Het verplicht delen van een bericht of het liken van de pagina om deel te nemen is dus verboden.

Wat mag dan wel?

Een winactie waarbij je vraagt om het liken van het bericht of het reageren op het bericht (dus niet de pagina!)

Wat moet je doen?

• Een vrijwaring opnemen in je actie waarin je stelt dat Facebook op geen enkele manier verbonden is aan deze actie. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door deze zin:
Deze promotie is op geen enkele manier verbonden met Facebook en is op geen enkele wijze gesponsord, ondersteund of georganiseerd door Facebook. De informatie die je verstrekt door mee te doen aan de actie verstrek je dan ook niet aan Facebook maar aan …naam bedrijf…
• Vermeld duidelijk wat je actie inhoudt; wat de prijs is, hoe de winnaar wordt gekozen, hoe de winnaar wordt gecontacteerd, wie mee mag doen met de actie en wat de actieperiode is. Je kunt deze regels bijvoorbeeld op je eigen website plaatsen en hiernaar verwijzen.

Een paar voorbeelden van winacties die wel mogen

• Een bericht leuk vinden om deel te nemen
• Beantwoorden van een (prijs)vraag
Laat je fans in een reactie aangeven welke kleur ze graag willen winnen, een aantal paaseitjes raden of een naam verzinnen voor een product.
• Iets weggeven als je een x-aantal likes bereikt
Hierbij mag je niet automatisch iedereen die je pagina volgt mee laten doen. Je moet je volgers vragen te reageren op een bericht en daaruit iemand laten winnen.

Inspiratie

Een aantal voorbeelden (helaas wordt bij geen van de acties een vrijwaring voor Facebook opgenomen):
facebook_winactie_kempkeijs
Deze actie van Aalders schoenmode uit Ulft wordt gevraagd om in een reactie de kleur van de tas die je zou willen winnen aan te geven. Op zich een goede actie, maar met het vragen om een like voor de pagina is de actie tegen de regels van Facebook.
winactie aalders schoenmode ulft
Schermafbeelding 2016-03-10 om 16.01.36
Wat de meiden van Brownies per Post erg handig doen, en wat niet tegen de regels van Facebook is; ze geven een extra prijs als je niet alleen gereageerd hebt op het bericht maar als je het ook gedeeld hebt. En het werkt; 410 deelacties!
brownies per post facebook inspiratie
 
Of een Like & Winactie iets voor jouw bedrijf is bepaal je natuurlijk zelf. Als je het wil inzetten als een marketingactie, dan zou ik in ieder geval rekening houden met de regels die Facebook voor deze acties heeft.
 

Denk je erover om een actie voor je bedrijf te plannen maar weet je niet zeker of het volgens de regels is? Of heb je inspiratie nodig voor een actie? Ik kijk graag met je mee tijdens mijn een-op-een Facebook Boost! Neem contact op voor meer informatie!

3 antwoorden
  1. YSV
    YSV zegt:

    Er blijft voor mij nog wel 1 ding onduidelijk. Mag je aangeven een prijs te verloten bij een x aantal pagina likes als je dit NIET als voorwaarde stelt om te winnen? Bijvoorbeeld:
    Raad & Win
    Raad het juiste aantal vliegers. Plaats jouw antwoord onder dit bericht en like dit bericht om kans te maken.
    Bij 250 pagina likes zullen wij de prijs verloten tussen de juiste antwoorden onder dit bericht.
    Met vriendelijke groet,

    • Annette Smits
      Annette Smits zegt:

      Hallo,
      het mag wel zo. Je vraagt niet om een pagina-like (al zullen mensen je pagina hopelijk wel gaan liken) alleen om een like en antwoord op het bericht.
      Succes met je actie!
      Groeten, Annette

Trackbacks & Pingbacks

  1. Annette Werkt schreef:

    […] Ik schreef eerder een artikel over deze like, deel en winacties. Een actie als die van Cleanzit is tegen de regels van Facebook. Hoe je een actie op Facebook kunt doen die volgens de regels van Facebook is lees je hier. […]

Reacties zijn gesloten.