Zorgt een goedbezochte websitepagina voor meer klanten?
Kijk jij wel eens in de statistieken van je website? Ik doe dat ongeveer 2x per jaar, ook voor de meeste van mijn klanten. De info die ik het meest interessant vind, is daarbij het lijstje met veelbezochte pagina’s.
Deze gebruik ik om de pagina’s te optimaliseren. Een goed bezochte pagina betekent namelijk niet altijd automatisch veel aanvragen.
Een voorbeeld van mijn eigen site:
In de statistieken zie ik dat mijn toppagina een enorm goedbezocht blogbericht over het omzetten van je Facebookpagina naar een zakelijke pagina is; 723 bezoekers de afgelopen maand!
Als ik verder duik in deze statistieken, dan zie ik dat 652 mensen instappen op mijn site op deze pagina. Waarschijnlijk doordat ze zoeken in de zoekmachines naar een antwoord om een Facebookpagina om te zetten naar een bedrijfspagina. Goed nieuws, mijn zoekmachine optimalisatie werkt ;-)!
Maar… Kijk ik een paar kolommen verder dan zie ik dat 88% van de bezoekers uitstapt op de pagina. Hieruit trek ik de conclusie dat een heel groot deel van de bezoekers die binnenkomen op deze pagina niet verder kijkt op mijn site. En op deze pagina komen heel veel reacties, in de trant van “Klopt het dat deze methode van je Facebookpagina omzetten niet meer kan?”.
Voor mij betekent deze goedbezochte pagina geen klanten. De mensen die op de pagina komen klikken niet door naar een eenmalig marketingadvies of regelmatige marketingondersteuning.
Heb jij ook zulke pagina’s?
Misschien heb jij ook van zulke pagina’s op je website. Pagina’s die heel goed bezocht worden, maar die niet echt relevant zijn voor je bedrijf. Omdat de informatie die op de pagina staat niet goed aansluit op je diensten of omdat door veranderingen de informatie ineens niet meer klopt.
Een reden om regelmatig te bekijken welke pagina’s op je site het best bezocht worden en te checken of je wel op deze pagina’s gevonden wil worden. Staan de relevante pagina’s bovenaan? Goed bezig!
Staan er andere pagina’s bovenaan, dan kun je het volgende doen:
- Bevat de pagina informatie die niet meer klopt of verouderd is; pas deze dan aan.
- Kun je de informatie op de pagina zo aanpassen dat het meer relevant wordt voor je bedrijf? Door bijvoorbeeld een tekst toe te voegen, of beter uit te leggen wat jouw bedrijf kan doen om het probleem op te lossen?
- Maak het voor de bezoeker makkelijker om door te klikken naar andere pagina’s op je site; bijvoorbeeld door onderaan links naar relevante blogs te plaatsen, een link naar je maillijst of een dienstenpagina speciaal voor dit onderwerp.
Ben je benieuwd wat ik voor jouw zichtbaarheid kan doen? Neem gerust contact met me op!