Waar plaats je zoekwoorden in je blog?
Als je jouw blogs wil optimaliseren voor de zoekmachines om beter gevonden te worden, kun je dit op twee verschillende eenvoudige manieren doen. Meer hierover lees je in mijn blog “Hoe vind je de juiste zoekwoorden voor je blog?”.
Als je de zoekwoorden voor een blogartikel hebt bepaald, zijn er verschillende plaatsen waar je deze kunt vermelden.
Let op: gebruik deze stappen om de vindbaarheid van je blog te verbeteren, maar verlies de leesbaarheid van het blog niet uit het oog! Een blog dat interessant en herkenbaar is voor de lezer, waar op gereageerd wordt en het liefst waar je klanten aan overhoudt is waardevoller dan een blogpagina die 100% seo geoptimaliseerd is.
Titel van het artikel
Als je kunt, verwerk je zoekwoord, of een deel ervan, in de kop van je blog. Maak het wel logisch, dus als je bepaald hebt dat “zoekmachine optimalisatie” goede woorden zijn, dan noem je je artikel “5 tips om je blog te optimaliseren voor je zoekmachine”.
Schrijf je een artikel over bijen in de tuin en is je hoofdzoekwoord “bijen tuin” dan heet je artikel “7 tips voor meer bijen in je tuin” of “7 planten die bijen in je tuin lokken”.
Oh ja: studies tonen aan dat titels met concrete getallen en met haakjes ( ) het tot bijna 40% beter doen dan gemiddeld…
URL van het artikel
Neem het hoofdzoekwoord op in de url van het artikel; in het artikel over de de zoekwoorden is dit bijvoorbeeld https://www.annette-werkt.nl/zoekmachine-optimalisatie
Bij het artikel over de bijen is je url https://www.websitenaam.nl/bijen-tuin
Afbeeldingen
Als het goed is heb je naast een hoofdzoekwoord ook variaties op het zoekwoord. Gebruik afbeeldingen bij je blog om het te verlevendigen en geef je afbeeldingen bestandsnamen die het zoekwoord bevatten. In mijn voorbeeld noem ik mijn afbeelding dus niet “img0192.png”, maar “seo_optimaliseren_blog.png”. Een volgende afbeelding heet “optimaliseren_blog_voor_seo.png”.
In het bijen-voorbeeld noem je de afbeeldingen ook naar de combinaties die je eerder had gevonden: “bijen_in_de_tuin.png”, “bijen_lokken_tuin.png” en “bijen_tuin_planten.jpg”.
Vergeet niet om ook bij de alt-tags deze zoekwoorden mee te geven.
In WordPress kun je de afbeeldingen direct een alt-tag meegeven.
Titel en metabeschrijving
De titel en metabeschrijving worden getoond als je gaat zoeken in bijvoorbeeld Google. Erg belangrijk, want dit zorgt ervoor dat mensen doorklikken naar je site, maar ook belangrijk omdat de zoekwoorden ook in de titel en metabeschrijving moeten staan.
Probeer de zoekwoorden terug te laten komen in de titel (meestal gebeurt dit automatisch als je een titel hebt bedacht met het zoekwoord erin) en pas de metabeschrijving onder de titel aan naar een uitnodigend stukje tekst waarin de zoekwoorden verwerkt zijn.
Hoe dit er in Google uit komt te zien:
In de tekst
In het verleden was het zo dat je het zoekwoord niet vaak genoeg in de tekst kon vermelden. Google is inmiddels zo slim geworden dat dit afgestraft wordt. Dus een opsomming van zoekwoorden onderaan je artikel is niet slim. Probeer de zoekwoorden en variaties van de zoekwoorden in je artikel te verwerken. Door het zoekwoordenonderzoek weet je welke woorden er gezocht worden in combinatie met je hoofdzoekwoord. In een artikel over “Bijen in de tuin” komen er bijvoorbeeld woorden als “bijen en vlinderplanten” en “wilde bijen in de tuin” naar voren. Dit betekent dat je deze onderwerpen in je blog kunt verwerken om zo beter gevonden te worden.
Met deze eenvoudige stappen maak je het voor de zoekmachines een stuk gemakkelijker om je blog te vinden! Lees ook mijn artikel: Hoe vind je de juiste zoekwoorden voor je blog?
Hai, ik ben Annette Smits,
online marketeer voor MKB en ZZP
Smaakt dit blog naar meer?
Abonneer je dan op de nieuwsbrief, dan valt alle post automatisch op je online deurmat:
(afmelden kan altijd, dat spreekt voor zich)
Wil je aan de slag met je marketing?
Dan is dit misschien iets voor je:
- Marketingondersteuning
Voor MKB zonder marketingafdeling – maar met marketing-ambities - Marketingadvies
Voor ZZP-ers die zélf hun marketing willen doen – maar dan wel in één keer goed
Weet je nog niet welke kant het op moet met je marketing?
Boek dan een afspraak voor een gratis Flitsadvies.