super social training elja daae

Annette Werkt is nu ook Super Social

Gisteren was ik in Wassenaar voor een training van Elja Daae.
Elja is social media trainer. Ik ken haar omdat ze een paar keer voorbij is gekomen in de podcasts van Erno Hannink. En één van de weinige nieuwsbrieven waarop ik geabonneerd ben is die van haar. Tweewekelijks ontvang ik van haar enorm waardevolle social media tips en nieuws. Ze geeft eigenlijk alleen maar incompany trainingen bij bedrijven die haar inhuren. Toen in haar nieuwsbrief een klein regeltje stond over een training die ze gepland had op open inschrijving dacht ik; daar moet ik bij zijn. En zo geschiedde….

Vanwege de reisafstand naar Wassenaar bleef ik een nachtje bij mijn zusje in Bleiswijk logeren. Over gladde glibberige wegen gleed ik richting Wassenaar, voorbij een enorme kettingbotsing bij Zoetermeer en zoekend naar een parkeerplek bij vergaderlocatie THOF.

Elja begon met een leuke introductie van de workshop deelnemers. Ze had van elk van ons de kanalen bekeken en deze voorzien van tips en tricks, waarmee we meteen in actie kwamen, want de tips voor anderen waren ook voor de rest heel leerzaam. En wat een leuke mensen heb ik weer ontmoet. Een protocolkenner, Military paardenmeisje, OK visionair en stedenbouwkundige.
Ook de lunch met door de vader van “De Broodjes Bar” gemaakte broccolisoep was erg aangenaam.

Een paar van de onderwerpen die aan bod kwamen wil ik hier graag met jullie delen;

Het gebruik van links in Social Media Posts

Social media berichten met een link naar je eigen website zorgen voor minder bereik van je bericht. Begrijpelijk eigenlijk, want links zorgen ervoor dat je weggaat het van social media platform en dat willen ze natuurlijk liever niet. Iets om in gedachten te houden!

Stories

De stories worden steeds groter; op Instagram, maar ook op Facebook en LinkedIn. Dit is het moment om ermee te gaan te experimenteren en ervaring op te doen!

Video

Dit is eigenlijk geen trend, omdat hij al langer bestaat. Video blijft hot. Omdat berichten met video gewoonweg meer bereik hebben. Tijdens de training heeft Elja laten zien dat je niet altijd zelf voor de camera hoeft te verschijnen. Een mooi voorbeeld is deze post van World Economic Forum.

We bespraken een aantal handige apps waarmee je video kunt bewerken; Quik om te editen en Clips om je video’s mee op te nemen en direct te voorzien van ondertiteling en Wave waarin je eigen- en stockvideo’s kunt combineren met tekst.
Lees ook mijn uitleg van hoe je kunt starten met video met een aantal handige tips.

Het belang van een nieuwsbrief

Tijdens de training hadden we het ook nog over het dalende gebruik van Facebook. Facebook is nog steeds het grootste social media platform in Nederland. Een stuk groter dan bijvoorbeeld Instagram. Het aantal gebruikers is wel dalend. Als jouw bedrijf alleen draait op promotie die je doet via Facebook, dan is dat niet zo handig. Je bent dan namelijk altijd afhankelijk van de grillen van Facebook, de mensen die je om je heen verzamelt op een social media platform zijn nooit echt van jou. Adressen op je nieuwsbrieflijst zijn dat wel, je bent hiermee veel minder kwetsbaar. Mijn artikel hierover heet “Waarom het niet slim is om afhankelijk te zijn van Facebook“.

Engagement

Betrokkenheid blijft voor de algroritmes waarop alle social media kanalen gebaseerd zijn belangrijk… Hoe meer je bericht geliked en gedeeld wordt en hoe meer mensen reageren, hoe groter het bereik van je bericht.
Wat je ziet, vooral bij wat grotere bedrijven, is dat er veel moeite wordt gedaan om een gesprek op gang te krijgen, om mensen te laten reageren op een bericht en dat hier vervolgens niets mee gedaan wordt! Als er iemand reageert, reageer dan altijd terug. Probeer een gesprek te starten. Een like van de reactie is wel het minste dat je kunt doen.

Ik ben met een hoofd vol kennis en nieuwe ideeën weer naar de Achterhoek gereden (via Leiden en Alphen aan de Rijn, volgens mij niet de meest handige route). De komende tijd wil ik verder uitzoeken hoe je Instagram Stories voor bedrijven kunt toepassen en gaan experimenteren met video.

Wat ik zelf altijd merk als ik weer een training heb gevolgd; het is zo leerzaam om met anderen te sparren! Fijn om bezig te zijn met nieuwe trends in je vakgebied en te delen en te leren van vakgenoten.

Wil je meer van Elja weten: ze heeft ons verteld dat in maart haar nieuwe boek Super Social uitkomt. Een gesigneerd exemplaar kun je bij haar alvast reserveren. Tot die tijd moet je het doen met haar nieuwsbrief 😉.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je nieuwe artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Plus: je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender!
Je ontvangt maximaal 2x per maand een mail van me en uitschrijven is heel gemakkelijk.