Social media inplannen met Buffer
Hoeveel social media-accounts beheer jij voor je bedrijf? Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram? Waarschijnlijk wil je op alle accounts zichtbaar zijn, maar kost het je veel werk om alle berichten afzonderlijk op elk kanaal te plaatsen. Of zit je te pielen op je telefoon met je dikke vingers en zitten er vervolgens allerlei typevauten in je posts. Of je kunt op het tijdstip dat jouw volgers online zijn niets plaatsen omdat je dan druk bent met andere dingen, er niet aan denkt of zoiets.
Ik ben een fan van het inplannen van berichten. Zo af en toe ga ik ervoor zitten en plan ik ineens een heleboel berichten in, gewoon achter mijn computer. Wist je dat je niet alleen op Facebook, maar ook voor LinkedIn en Instagram berichten kunt inplannen?
Je hebt hiervoor een tool nodig. Bekende tools zijn bijvoorbeeld Hootsuite en Buffer.
Inplannen van Facebookberichten
Je kunt tools als Hootsuite en Buffer ook gebruiken om posts op Facebook te plannen. Doe dit niet! Berichten geplaatst via een van deze tools presteren een stuk minder dan berichten die je via Facebook zelf inplant.
Social media inplannen met Buffer
Ik ben een fan van Buffer, vooral omdat het er zo lekker rustig en overzichtelijk uitziet.
Je kunt zelf tijdstippen aangeven waarop je je berichten geplaatst wilt hebben en eenvoudig zien hoe je posts hebben gepresteerd.
Voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Hootsuite is dat je je berichten gemakkelijk kunt nog een keer kunt plannen.
Hoe ga je te werk?
Eerst maak je een account aan op www.buffer.com
Met de gratis versie kun je 3 kanalen linken.
Deze kanalen kun je aan Buffer koppelen door in te loggen op het kanaal dat je wil koppelen (bijvoorbeeld LinkedIn). Klik op “Add a social account”.
Vervolgens kies welke account je wil koppelen.
Als je vervolgens een bericht wil inplannen voor een van je social media-accounts klik je op “What do you want to share?”.
Je typt je tekst, voegt een afbeelding toe, kiest een tijdstip en klaar ben je al!
Een aantal tips:
- Elk social media kanaal heeft eigen regels, een eigen manier van schrijven. Schrijf elk bericht apart voor elk kanaal. Bij Instagram gebruik je hashtags onderaan je bericht, je Twitterbericht mag niet te lang zijn, op LinkedIn zorg je voor zakelijke onderwerpen.
- Standaard gebruikt Buffer buff.ly om je links korter te maken. Onlangs bleek dat mensen dit niet altijd even fijn vinden om door te klikken naar een afgekorte link. Je kunt dit uitzetten bij Settings / Link Shortening.
- Als je hebt bepaald welke tijdstippen jouw volgers online zijn, kun je een “Posting Schedule” aanmaken. Dit is vooral handig als je een betaalde account hebt, want alleen dan krijg je een overzicht van de niet gevulde tijdstippen.
- Bij het tabblad “Posts” kun je de prestatie van de berichten die je al hebt geplaatst bekijken.
Blijf de berichten wel volgen – zorg voor interactie!
Het inplannen zorgt er niet voor dat je niet meer op je social media accounts hoeft te kijken. Als het goed is, dan zorgen de ingeplande berichten voor interactie; vragen of opmerkingen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!