wat is sales funnel

Wat is een Sales Funnel?

Weer een term in marketing-land waar je misschien van denkt; wat moet ik er mee. Moet je er überhaupt iets mee? Een sales funnel.

In dit artikel vertel ik je wat een sales funnel is en laat ik een voorbeeld zien van een goede online sales funnel.

Wat is een sales funnel?

Een ‘funnel’ betekent trechter in het Engels. Een sales funnel is niets anders dan een model, waarbij je de weg beschrijft van een potentiële klant naar een betalende klant.

In een sales funnel definieer je elke fase in het verkoopproces. Bovenin de trechter komen alle potentiële klanten, onderin blijven alleen de betalende klanten over. De klantreis of customer journey zijn .

Een online sales funnel

Het model van HubSpot is een heel goed model voor bedrijven die vooral online actief zijn. De fases die er zijn in dit model: Aantrekken – Converteren – Verkopen – Verrassen.

sales funnel voorbeeld

Aantrekken

Je zult potentiële klanten eerst moeten laten weten dat je er bent en ze interesseren voor de dienst of product. Dit doe je bijvoorbeeld door:
Bloggen; een blog is dé manier om nieuwe bezoekers naar je website te trekken.
SEO-optimalisatie; als potentiële klanten gaan zoeken op het internet dan is het van belang dat jij goed vindbaar bent. Kies je keywords zorgvuldig en optimaliseer je (landings) pagina’s.
Zichtbaar zijn op social media; deel waardevolle content op social media en zorg voor links naar je website. Ga de interactie aan en laat mensen kennis met je maken.

Converteren

In deze fase ga je van bezoekers naar leads. Je doel is om contactgegevens te achterhalen. Dit doe je door bezoekers iets waardevols te geven, zodat ze daarvoor hun mailadres achter willen laten. Bijvoorbeeld door een e-boek, whitepaper of gratis webinar.

Wat je daarvoor moet optimaliseren:
• Is je weggever of nieuwsbrief interessant voor leads? Geeft het waardevolle informatie?
Formulieren; is het gemakkelijk om je op te geven voor je gratis weggever? Heb je een privacy-statement en zijn gegevens veilig bij je?
Call-to-actions; heb je genoeg en overtuigende buttons op je website zodat bezoekers zich kunnen aanmelden voor je weggever of contact met je op kunnen nemen?

Verkopen

Vult een bezoeker zijn contactgegevens in, dan kom je in de volgende fase; van leads naar klanten. Je weet nu wie er interesse in je dienst of product heeft, doordat ze zich hebben ingeschreven voor je weggever of emailnieuwsbrief.

Digitaal heb je gegevens gekregen, maar wat doe je er verder mee? In deze fase moet je in de meeste gevallen zelf actief aan de slag.

E-mail; als leads een weggever hebben gedownload of zich op hebben gegeven voor je emaillijst dan stuur je regelmatig informatieve mails om een vertrouwensrelatie op te bouwen.
Bellen; vraag je bij het achterlaten van gegevens om aan telefoonnummer, dan kun je leads bellen. Niet om te verkopen, maar om interesse te tonen, bijvoorbeeld door te vragen of je nog iets kunt toelichten of meer informatie kunt geven.

Verrassen

Is iemand eenmaal klant, dan wordt deze nog wel eens vergeten. Terwijl meer en vaker verkopen aan bestaande klanten vaak gemakkelijker is dan verkopen aan nieuwe klanten. Blijf je doorgaan met het verrassen, betrokken en geïnformeerd houden van je klanten, dan creëer je waardevolle ambassadeurs voor je bedrijf.

• E-mail; een e-maillijst voor bestaande klanten waarin je ze op de hoogte houdt van waardevolle informatie rondom jouw vakgebied waardoor je klanten nog meer succes kunnen behalen.
• Social Media: plaats waardevolle content, klanten zijn eerder geneigd dit te delen en te reageren.
• Attent: wees betrokken en attent. Een jubileum, verjaardag, of andere bijzondere gebeurtenis? Een kaartje of mailtje is snel gestuurd en wordt gewaardeerd.
• Reviews; het verzamelen van reviews geeft je inzicht in wat klanten zo goed aan je vinden. Voor als je even een ondernemers-dipje hebt ;-), maar ook om anderen te overtuigen van jouw kunnen. Denk hierbij aan een review op Facebook, aanbeveling op LinkedIn of andere kanalen zoals Zoover of TrustPilot.

Is het handig om je in je sales funnel te verdiepen?

Zoals met (bijna) alles; het maken van een sales funnel is niet zaligmakend. Een perfecte sales funnel alleen zal er niet voor zorgen dat je ineens heel veel gaat verkopen. Het bekijken van je sales funnel kan je wél een goed inzicht geven in waar klanten afhaken en waar jouw proces beter kan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je nieuwe artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Plus: je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender!
Je ontvangt maximaal 2x per maand een mail van me en uitschrijven is heel gemakkelijk.