marketingkalender inspiratiebron

Marketing Inhaakkalender als inspiratiebron

Elk jaar maak ik een Marketing Inhaakkalender, als ondersteuning voor je marketingactiviteiten. Maar hoe kun je hem gebruiken?

De kalender is vooral handig als je online actief bent; bijvoorbeeld als je een blog hebt, twitter of Facebook zakelijk gebruikt. Op de kalender staan de bijzondere dagen aangegeven. Je kunt deze gebruiken als aanleiding om over iets actueels te posten.

Bijvoorbeeld een Facebook-inhaker op dierendag als je dierenartikelen verkoopt, een blogpost over de Tuinvogeltelling als je vogelhuisjes verkoopt, of een bericht over de kapsels van de sterren tijdens de uitreiking van de Golden Globes als je een kapsalon hebt. Bekijk de kalender eens en bedenk waar je iets mee kunt. Misschien kun je wel een Valentijnsdag-inhaker verzinnen die ook op jouw product of dienst slaat terwijl je er niet direct mee te maken hebt.

Je kunt veel inspiratie uit de marketingkalender halen door de data die erop gedrukt staan te gebruiken.
Maar het is ook handig om op de kalender data te noteren die voor jou belangrijk zijn. Sta je op een beurs, geef je een workshop, of heb je een belangrijke productintroductie? Schrijf het op de kalender, dan kun je zien waar je met je promotie naartoe kunt werken. Gebruik al je online media om dit te promoten!

Moet ik dan overal op inhaken?

Ik schrijf dit op Black Friday. Een paar jaar geleden nog een volstrekt onbekend fenomeen, maar vandaag word ik ermee doodgegooid. Dus… wat mij betreft; nee, je hoeft écht niet overal op in te haken.
Probeer origineel te zijn. Dus haak in op bijvoorbeeld pannekoekendag of verzin een écht ludieke actie op Black Friday.

Plan je berichten in

Je kunt berichten op de verschillende media al van tevoren inplannen. Ik gebruik hiervoor Buffer, je kunt hier in één applicatie berichten op verschillende media inplannen. Hier vind je mijn handleiding over hoe je Buffer gebruikt. Hootsuite is ook een veelgebruikt programma voor deze toepassing.

Let wel op; ik vind dat je niet op elk medium hetzelfde bericht kunt plaatsen. Twitter en Facebook bijvoorbeeld, die hebben beide een andere doelgroep, maar je schrijft er ook een heel ander soort bericht voor. Bij Facebook kun je meer tekens gebruiken, Twitter is vluchtiger.

Je kunt natuurlijk wel van dezelfde inspiratie gebruik maken…

Ik ga er een aantal keer per maand voor zitten om berichten te schrijven. Deze vul ik wekelijks, soms dagelijks, aan met andere dingen die in me op komen. Door gebruik te maken van de kalender staat een groot deel echter al vast, en zit ik nooit om inspiratie verlegen.

De kalender is gratis te downloaden door je mailadres achter te laten onderaan deze blogpost.

Hoe zorg jij voor inspiratie voor je social media?

Marketing Inhaakkalender downloaden

Je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender, maximaal 2x per maand een mail als er een nieuw artikel op de website staat en uitschrijven is heel gemakkelijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *