Marketingkalender 2024

Marketing Inhaakkalender voor 2024

Sinds 2016 maak ik deze kalender jaarlijks voor je en gebruik ik hem, zowel voor mezelf als voor mijn klanten. De inhaakkalender wordt soms als triviaal gezien; inspelen op dagen als Black Friday, dat doet toch iedereen? Waarom zou ik het dan ook nog doen? Sommige marketeers of business-coaches presenteren de inhaakkalender als “de ultieme oplossing voor je marketingstrategie”. Maar wie dat strikt volgt, krijgt gegarandeerd standaard content!

Persoonlijk zie ik de inhaakkalender als een bron van creatieve inspiratie…

Wat is zo’n inhaakkalender eigenlijk?

Deze kalender markeert speciale data gedurende het hele jaar die je niet moet vergeten. Feestdagen, vakanties, de verjaardagen van het koninklijk huis, maar ook themadagen zoals vrijdag de dertiende en internationale complimentendag.

Je kunt mijn inhaakkalender gratis downloaden door je mailadres achter te laten onder deze post.

Hoe kun je dit gebruiken?

Zoals eerder gezegd, simpelweg inspelen omdat anderen het doen, is misschien niet zo spannend. Maar je kunt deze dagen juist benutten door er op een creatieve manier mee aan de slag te gaan. Neem bijvoorbeeld het fenomeen Black Friday: als je meer van duurzaamheid bent, schrijf dan bijvoorbeeld een blog of een bericht over alternatieven voor het kopen op Black Friday. Of hoe je toch een duurzame deal kunt scoren.

Creëer je eigen manieren van inspelen

Maak gebruik van de inhaakkalender om op een creatieve manier aan te haken. Sommige dagen lenen zich misschien beter voor jouw bedrijf dan andere. Bijvoorbeeld, als hovenier kun je inspelen op:

• Tuinvogeltelling (benadruk het belang van vogels in je tuin en de beste manieren om ze aan te trekken)
• Start van de Lente (geef tips over snoeien voor planten die in het voorjaar gesnoeid moeten worden)
• Boomfeestdag (advies over welke bomen geschikt zijn voor kleine tuinen)
• Roodharigendag (toon de prachtigste rode bloemen)

Een horecaondernemer bedenkt wellicht iets ludieks voor Krokettendag, Wereld Chocoladedag of de Niet Roken Dag.
Voor elke ondernemer is er altijd een creatieve invalshoek te bedenken!

Aan de slag

Download de inhaakkalender, ga er eens goed voor zitten en bedenk op welke manier jij kunt inhaken op enkele dagen die op de kalender staan. Probeer hierbij creatief te zijn! Noteer deze ideeën in je agenda of contentplanner en ontwikkel leuke berichten die inspelen op specifieke dagen.
Kom je er niet uit? Tijdens mijn persoonlijke marketingadvies kunnen we samen gemakkelijk een heleboel leuke manieren bedenken om in te spelen op deze dagen en ik kan je laten zien hoe je ze kunt plannen!