Is het meten van je marketingactiviteiten weten?
Meten is weten wordt er gezegd. In marketingland zijn er een heleboel cijfertjes waar je uit kunt opmaken hoe het gaat met je websitebezoeken, social media volgers, bereik. Maar wat kun je eigenlijk met deze cijfers zonder dat je een dagtaak hebt aan het bijhouden ervan?
Growth Hacking
In januari volgende ik een training Growth Hacking, die helemaal ging over het meetbaar maken van aanpassingen in je marketingacties. Een methode die naast creativiteit ook het invullen van een heleboel excelsheets met zich meebrengt…
Je kunt er gerust een dagtaak van maken om alle cijfers bij te houden en bij te sturen. Voor grote bedrijven die het echt van de online verkopen moeten hebben zie ik het nut van het sturen op deze cijfers nog wel in. Immers alles is meetbaar en het is bewezen dat het effect heeft of je een groene of een rode knop op je website hebt om een product te bestellen. Dus als je dat allemaal keurig in kaart brengt, dan gaat dit je zeker extra verkopen opleveren.
Voor de bedrijven waar ik voor werk (MKB en ZZP) twijfel ik al langer aan het inzicht dat cijfers geven. Het liefste zou ik voor elke klant onderbouwen met cijfers wat het effect is van onze marketinginspanningen. Maar dat is dat nog niet zo eenvoudig.
Welke cijfers laat je zien? En wat zeggen de cijfers dan?
Aantal volgers
Dat het aantal volgers per kanaal groeit is mooi. Maar alleen het groeicijfer zegt niet zo veel; kijk je ook naar het aantal kwalitatief goede volgers, die in je doelgroep zitten?
Bereik van je berichten
Hetzelfde hier; dat je berichten een groot bereik hebben is heel fijn, maar dit zegt niets over wie de berichten bekijken. Misschien is jouw doelgroep wel vrouwelijke ondernemers en worden je berichten bekeken door 45+ mannelijke beleggers. Dan helpt een groot bereik je niet aan klanten.
Paginabezoeken
Ik heb een aantal blogberichten op mijn site staan die in de zoekmachines erg hoog scoren en dus ook vaak bezocht worden. Het meest bekeken bericht staat met ruim 750 bezoeken in een maand bovenaan. Dit is echter een bericht dat gaat over het omzetten van je Facebookprofiel naar een pagina. Ik krijg er erg veel vragen over, die ik niet kan oplossen, omdat er geen oplossing is voor het probleem. En ik krijg vragen van mensen die denken dat ik een Facebookexpert ben met hele specifieke vragen. Het aantal paginabezoeken geeft mooie cijfers weer, maar ik word gevonden op een onderwerp dat voor mij niet zo heel relevant is.
Nieuwsbriefabonnees
Voor diverse klanten verstuur ik maandelijks nieuwsbrieven. Als je in de cijfers van één van die klanten kijkt, zie je dat het aantal abonnees blijft schommelen rond de 350. Soms één meer, soms een minder. Het lijkt dus alsof er helemaal geen nieuwe mensen bij komen en de inspanningen voor niets zijn. Als ik iets verder in de cijfers duik, dan zie ik dat er na elke nieuwsbrief een paar mensen zich uitschrijven en er een paar nieuwe abonnees bij komen. Ik denk dat dat juist goed is; je lijst blijft daardoor heel goed van kwaliteit, omdat de nieuwsbrief alleen bij mensen komt die écht geïnteresseerd zijn.
Wat welke cijfers gebruik ik dan wel?
Alleen de cijfers zeggen dus niet altijd veel over het resultaat van de marketinginspanningen. Voor de meeste van mijn klanten maak ik eens per jaar of half jaar een document met daarin de belangrijkste cijfers.
• Het aantal volgers per social media kanaal. Vooral omdat ik merk dat mijn klanten het fijn vinden dat er een stijgende lijn in zit en zodat ik kan zien welk kanaal het meest groeit.
• Leeftijd en geslacht van de volgers op Facebook en Instagram om te kunnen zien welk kanaal welke doelgroep bereikt.
• Wanneer zijn de volgers het meest online, om het tijdstip van plaatsen eventueel bij te kunnen sturen.
• Een overzicht van de meest gelezen websitepagina’s zodat ik deze na kan lopen om te kijken of ze nog relevanter voor de diensten van het bedrijf kunnen worden gemaakt.
Tijdens het maken van het overzicht kijk ik altijd verder dan alleen de cijfers. Bijvoorbeeld dat op Instagram de Reels goed werden bekeken, dat er veel websitebezoeken vanuit LinkedIn kwamen en in welk social media kanaal de grootste groei zat.
Voor mij zijn deze opvallende zaken het meest belangrijk, omdat dit concreet maakt welke acties ik aan de cijfers verbind. En dit zijn eigenlijk nooit acties om het aantal volgers te verhogen, maar om beter aan te kunnen sluiten bij de doelgroep.
Nóg waardevoller dan cijfers: Complimenten!
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste van mijn marketinginspanningen niet te meten zijn. Wat ik regelmatig hoor van klanten is dat zij complimenten krijgen over hun zichtbaarheid. Dat is voor mij de beste manier waarop ik kan laten zien dat het iets oplevert om te investeren in je marketing!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!