De zin en onzin van inhaken op social media
Inhaken. Het lijkt wel alsof iedereen het doet op social media.
Krokketendag, Black Friday, Singles Dag….
Maar wat is het (bewezen) nut ervan?
Meer bereik met een inhaker
Het niet-betaalde (organische) bereik van pagina’s neemt af. Doordat je met een inhaker deelneemt aan een onderwerp dat actueel is, laat je het algoritme voor je werken. Dit betekent dat doordat iedereen het heeft over Black Friday, jouw bericht over Black Friday opgepikt wordt door de algoritmes en vaker getoond wordt.
Bewezen data: inhakers worden drie keer zo vaak gedeeld. En dat delen zorgt er ook weer voor dat jouw bericht hoger komt in het algoritme en aan meer mensen getoond wordt.
Inhakers blijven door hun duidelijke link met de maatschappij en de actualiteit veel beter hangen bij je volgers.
De inhaakformule
Onlangs deelde Sara Mok, social media manager bij HEMA de HEMA-inhaakformule. Elke inhaker toetst HEMA aan deze formule.
‘Actualiteit + relevantie + originaliteit + snelheid + flink portie lef + bereik = inhaker die met een beetje geluk viral gaat.’ *
*Bron: ‘Het is vandaag Blue Monday’ van Sara Mok
Ik haak af
Nu je hebt gelezen waarom het inhaken zo aantrekkelijk is denk je misschien; dan plaats ik toch alleen nog maar inhakers? Inhaken om het inhaken is niet zo’n goed idee.
Niet elke dag of gebeurtenis past bij je merk. Zoek naar dagen die werkelijk iets toevoegen voor jouw bedrijf.
Ook niet zo’n goed idee: te commercieel zijn, de concurrentie zwart maken en grappen over gevoelige onderwerpen zoals (natuur)rampen en ziektes.
Het succes van inhakers in de praktijk
Ik gebruik heel graag inhakers voor het creëren van content. Deze inhakers slaan niet altijd direct op een dag uit de inhaakkalender, maar kunnen ook gaan over bepaalde periodes in een jaar. Bijvoorbeeld het voorjaar als moment om na te denken over vaccinaties voor je zomervakantie, een blog over het nut van een wachtwoordmanager op Verander je Wachtwoorden-Dag of Black Friday voor aanmeldingen op je nieuwsbrief.
Inhaken op de reacties
Heb je iets leuks bedacht? Hou dan ook in de gaten of er mensen reageren op je bericht.
Niets zo vervelend en on-sociaal als je moeite hebt gedaan om een reactie te geven op een bericht en je krijgt geen reactie terug.
De geschikte inhaakmomenten voor 2020
Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom ook dit jaar weer voor jou beschikbaar: de gratis Marketing Inhaakkalender van Annette Werkt. Ik heb ook dit jaar weer mijn best gedaan om de meest interessante inhaakmomenten voor je op een rij te zetten. Van Krokettendag, Warme Truiendag en de Europese Voetbalkampioenschappen; voor elk bedrijf is er wel een geschikt moment om in te haken.
Vul hieronder je mailadres in en je kunt hem gratis downloaden!
Marketing Inhaakkalender downloaden
Je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender, maximaal 2x per maand een mail als er een nieuw artikel op de website staat en uitschrijven is heel gemakkelijk.
Hai, ik ben Annette Smits,
online marketeer voor MKB en ZZP
Smaakt dit blog naar meer?
Abonneer je dan op de nieuwsbrief, dan valt alle post automatisch op je online deurmat:
(afmelden kan altijd, dat spreekt voor zich)
Wil je aan de slag met je marketing?
Dan is dit misschien iets voor je:
- Marketingondersteuning
Voor MKB zonder marketingafdeling – maar met marketing-ambities - Marketingadvies
Voor ZZP-ers die zélf hun marketing willen doen – maar dan wel in één keer goed
Weet je nog niet welke kant het op moet met je marketing?
Boek dan een afspraak voor een gratis Flitsadvies.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!