Doe mij maar klanten boekreview

Boekreview: Doe mij maar klanten

Onlangs las ik het boek “Doe mij maar klanten” van Youri Meuleman. Youri geeft dit boek weg, tegen alleen de verzendkosten. Hij heeft zich gespecialiseerd in het laten groeien van bedrijf door het inzetten van funnels & door te adverteren. In dit boek legt hij uit hoe hij dat doet.

The money is in the list

Volgens Youri zit “the money in the list”, wat zoveel wil zeggen als; verzamel mailadressen van klanten en benader ze via mail. Eerder schreef ik een artikel over of het verstandig is om afhankelijk te zijn van één social media kanaal voor je verkopen. Stel; je hele bedrijf draaide op Hyves met zijn dansende banaan. Hyves stopt ermee en weg zijn je inkomsten. Je website en mailadressen blijven altijd van jou, daar kan niemand aan komen.

Break even funnel

Youri werkt met break even funnels;

  • Je maakt een weggever.
  • Deze weggever promoot je (betaald) op Facebook.
  • Mensen die de weggever bestellen komen op je maillijst en krijgen een aanbod voor een laagdrempelig en laaggeprijsd (front-end) product dat aansluit bij je weggever.
  • Het geld dat je met dit front-end product verdient, is alleen om de gemaakte advertentiekosten te kunnen dekken.
  • Een deel van de mensen op je lijst zal ook daadwerkelijk klant worden en het high end product kopen.

Een paar voorbeelden:

  • Je weggever is een e-book over het schrijven van een nieuwsbrief. Erna kunnen klanten met je kennismaken door een coachgesprek van 30 minuten voor € 59,- (front end product).
  • Je weggever is een webinar over het aanpakken van je salespagina. Daarna ontvangen klanten een aanbod voor een coachcall met persoonlijke feedback op hun salespagina voor € 47,-
  • Je organiseert een gratis challenge over stoppen met het eten van suiker. Erna kunnen mensen voor € 29,- een receptenboekje bestellen (front end product).

Like Know & Trust Funnel

Sommige mensen die je weggever hebben gedownload zullen niet overgaan tot de aankoop van het frond end product. Zij willen je eerst beter leren kennen en vertrouwen. Die mensen komen bij Youri in de Like Know & Trust Funnel.
Hij voegt er aan het einde ook nog ‘Convert’ aan toe.

like trust convert funnel

Ook de mensen die wel tot een aankoop over zijn gegaan komen in deze funnel na hun aankoop. In deze emailserie werk je aan het vertrouwen en werk je toe naar het aanbod.

Dit boek moet je lezen als…

Concentreer je je marketing vooral op je nieuwsbrief of wil je dat gaan doen? Dan is dit boek een aanrader! Er staan heel veel tips in hoe Youri zijn funnels heeft ingericht, welke mails daarbij horen, tips om je website te optimaliseren.
Het blijft natuurlijk het plan dat voor zijn bedrijf werkt. Omdat het uit zo veel verschillenden componenten bestaat, is de kans dat het voor jouw bedrijf niet werkt best groot. Als je ermee wil beginnen moet je meteen een heleboel doen en kun je niet zo goed zien waar precies de kink in de funnel zit als het niet werkt. Is je weggever niet goed genoeg, ligt het aan je landingspagina, wordt de mailserie wel geopend? Daarom kun je volgens mij het beste in kleine stapjes beginnen en telkens monitoren of het je gewenste effect bereikt.

Facebook advertenties >> Landingspagina met weggever >> Mail met Front End aanbod >> Know Like Trust mailserie met High End Aanbod

Heb je helemaal niets met emailnieuwsbrieven, dan kun je het boek gerust overslaan.

Een aantal dingen die ik ga aanpakken

Youri schrijft in zijn boek:
“Imperfect Action beats perfect inaction”

Ik heb vaker als ik zoveel informatie en kennis krijg, dat er zo veel te verbeteren is, dat ik maar niets doe…
Wat Youri meegeeft: ga in ieder geval iets doen. Wat is the one big thing? Wat kun je implementeren waar voor jouw bedrijf de meeste potentie in zit?
En wat zijn de quick wins? Wat kun je snel aanpassen en gaat direct resultaat opleveren?

Voor mij is the one big thing de mailserie die ik alvast klaar kan zetten voor als mensen zich opgeven voor mijn maillijst. Als je nu de marketing inhaakkalender en het marketingplan download, dan krijg je een mail met de link naar de downloads. Ik kan mails klaarzetten waarin ik werk aan de Know Like Trust Factor en een aanbod doe.

In de praktijk blijkt dat de mensen die mijn weggever downloaden meest ZZP-ers zijn. Omdat ik graag meer wil werken voor het MKB kan ik nadenken over een weggever voor deze doelgroep.

En de Quick Win is het aanpassen van mijn bedankpagina. Deze moet het aanbod van de marketingsessie bevatten, zodat mensen die zich opgeven voor de weggever meteen mijn aanbod (voor ZZP-ers) zien.

2 antwoorden
  1. Erik
    Erik zegt:

    Ik begrijp niet dat mensen niet door hebben dat je helemaal niet ‘slechts’ verzendkosten moet betalen. Een boek versturen kost echt geen €7,95!
    Noem het strategie, ik vind het vooral een leugen. Je houdt mensen letterlijk voor de gek. Je moet het maar net willen om op deze manier klanten te winnen. In mijn straatje heet dit nog altijd ‘liegen’.

    Beantwoorden
    • Annette Smits-Heebing
      Annette Smits-Heebing zegt:

      Waarschijnlijk is dit ook een vorm van het frond-end (laageprijsde) product waarmee hij zijn advertentiekosten verdient. Slim om dat zo te doen toch?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je nieuwe artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Plus: je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender!
Je ontvangt maximaal 2x per maand een mail van me en uitschrijven is heel gemakkelijk.