Hoe gebruik je de Meta Business Suite om berichten en verhalen in te plannen op Facebook en Instagram?
Ik ben fan van het inplannen van berichten. Dit voorkomt dat je de hele dag moet nadenken over welke berichten je kunt plaatsen en zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft. In dit blog leg ik je uit hoe je berichten kunt inplannen op Facebook en Instagram via de Meta Business Suite.
De Meta Business Suite is de nieuwe naam voor de Facebook Business Manager.
In de Business Suite kun je meerdere Facebookpagina’s en Instagram accounts beheren. Meer over wat je allemaal kunt met de Business Suite lees je in mijn vorige blog.
Instagram koppelen
Als je berichten op Instagram wilt inplannen, moet je je Instagram pagina opnieuw koppelen in de Meta Business Suite.
Dit doe je door te kiezen voor “Plannen”. Onder “Plaatsen in” zie je dat het Instagram account nog niet gekoppeld is. Klik op “Instagram koppelen”.
Er wordt gevraagd om in te loggen op je Instagrampagina.
Als je dit doet en vervolgens de pagina in de Business Suite refreshed, dan mis de koppeling gemaakt en kun je ook kiezen om berichten te plannen op Instagram.
Een bericht of verhalen maken en inplannen
Klik op de Planner en dan op “Maken”. Je kunt dan verschillende opties kiezen
- Bericht maken
- Verhaal maken
- Reel maken
- Live gaan
- Advertentie maken
Inplannen van een bericht op Facebook en Instagram
Na het selecteren van de optie “Bericht maken”, verschijnt er een volgend scherm, waarbij je kunt kiezen of je het bericht in wil plannen op Facebook, Instagram of allebei.
Als je kiest voor beide, kun je voor Facebook en Instagram aparte berichten maken. Ik kies altijd voor aparte berichten, omdat ik de hashtags in de Facebookbericht altijd weglaat.
Je voegt een foto, tekst en optioneel een locatie in voor je bericht.
Erg handig: als je klikt op het hashtag-symbool onderin het tekstvak, krijg je een overzicht van de laatst gebruikte hashtags. Hier kun je ook hashtags opslaan!
Hierna kies je wanneer je het bericht wilt publiceren, klik op de datum en het tijdstip en vervolgens op “Bericht plannen”.
Vervolgens zie je in de Planner netjes wanneer je wat hebt ingepland en kun je het bericht nog aanpassen als je wilt.
Inplannen van een verhaal op Facebook of Instagram
Na het selecteren van de optie “Verhaal maken” kun je kiezen of je het bericht in wil plannen op Facebook, Instagram of allebei.
Je kunt maximaal 10 afbeeldingen en video’s selecteren en eventueel nog bijsnijden, tekst, stickers of een link toevoegen. Zoals je ziet zijn de opties die je normaal aan je verhaal kunt toevoegen iets minder uitgebreid.
Klik op “Verhaal plannen” en kies voor een datum en het tijdstip. Meta geeft zelfs suggesties voor optimale tijden om het te plaatsen.
Ook de geplande verhalen komen in de kalender van de Planner terecht en dit kun je nog aanpassen of verwijderen.
Aan de slag met het inplannen van berichten en verhalen met de Meta Business Suite (de nieuwe Facebook Business manager)
Met de Meta Business Suite is het inplannen van berichten en verhalen op je Facebook- en Instagrampagina’s een stuk eenvoudiger geworden. Door het inplannen van berichten maak je het jezelf een stuk makkelijker om zichtbaar te zijn.
Kom je er niet uit met de nieuwe Business Suite, het bedenken en inplannen van berichten? Ik help ZZP-ers graag tijdens een Marketingadviessessie; 2 uur marketinghulp, inclusief follow-up.