beheerder facebook pagina achterhalen

De beheerder van onze bedrijfspagina op Facebook is niet bekend

Van een klant kreeg ik de volgende vraag:
“Wij hebben een bedrijfspagina op Facebook, maar niemand heeft de inloggegevens en weet wie de pagina beheerder is. We willen de pagina wel graag gebruiken, hoe moet ik dit doen?”

Dat is een probleem… Een beheerder kan zorgen dat er mensen toegang krijgen en als de beheerder niet bekend is, is het heel lastig om toegang te krijgen tot de bedrijfspagina.

Hoe het werkt

Een bedrijfspagina op Facebook wordt altijd vanuit een privé account gemaakt. Dus een bedrijfspagina hoort altijd bij een persoonlijk Facebook Account. In theorie is er dus altijd een persoonlijk account gekoppeld aan de bedrijfspagina.
Bij een bedrijfspagina kun je aan de voorkant niet zien aan welke persoonlijke pagina de bedrijfspagina gekoppeld is, dus wie de pagina beheert.

Wat je kunt proberen:

1. Kijk bij de eerste likes en reacties van de pagina. Dit kan je misschien een aanwijzing geven van wie de pagina beheert (de eerste berichten worden meestal geliked door de beheerder). Je kunt de vermoedelijke beheerder(s) dan een privé berichtje sturen.
2. Stuur een DM naar de pagina en hoop dat je een berichtje terugkrijgt.
Eigenlijk zijn dit de opties… Niet veel hè?

Nieuwe pagina aanmaken

Wat je kunt doen als de bovenstaande opties niet lukken is een nieuwe pagina aanmaken. Ja, dan moet je helemaal opnieuw beginnen met likes, maar je kunt in ieder geval verder op Facebook met je bedrijf/stichting/vereniging of dergelijke. Plaats een bericht op de tijdlijn van de oude pagina met een url-verwijzing naar de huidige pagina.

Zorg voor meer dan één beheerder

Bij het aanmaken van een nieuwe pagina kun je er het beste meteen voor zorgen dat je meer dan één beheerder aan je bedrijfspagina hangt. Mocht er iets misgaan, dan kun je via de andere beheerder altijd bij je bedrijfspagina.

Een pagina verwijderen van Facebook zonder dat je beheerder bent is bijna onmogelijk; het rapporteren van de pagina bij Facebook werkt alleen als je je logo als handelsmerk hebt geregistreerd. Op het moment dat er niets geplaatst wordt op een pagina, ‘verdwijnt’ deze vanzelf onderin de Facebook regionen en wordt hij steeds minder vertoond in zoekresultaten. Als jij via je nieuwe pagina wel berichten plaatst zal Facebook op den duur deze pagina als de actieve pagina beschouwen.

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op 31-05-2021