Social Media afbeeldingen

Voorkom gedoe met afbeeldingen op je website en social media

Onlangs was het in het nieuws; het kostte Roswintha bijna € 5000,- omdat ze een foto van een kom erwtensoep plaatste op haar social media account.

Roswintha is eigenaar van een broodjeszaak en zocht op Google een afbeelding van een kom erwtensoep om de actie die ze had bedacht met een afbeelding te promoten.
De maker van de foto stuurde haar al snel een bericht over het onrechtmatig gebruiken van deze én nog een aantal foto’s die ze eerder gebruikte. De fotograaf stapte naar de rechter en nu moet Roswintha een schadevergoeding, de proceskosten en kosten voor zijn advocaat betalen, alles bij elkaar bijna € 5000,-.

Het lijkt zo makkelijk; even een afbeelding opzoeken op Google en deze gebruiken voor je social media berichten of als afbeelding op je blog. Dit is echter heel vaak een inbreuk op de auteursrechten van de fotograaf.

Wat kun je doen om dure kosten te voorkomen?

Ik word er zelf ook wel onrustig van hoor, als ik zulke berichten hoor over deze schadevergoedingen. Zeker omdat het zo snel gedaan is; even een afbeelding zoeken, eigen tekstje er overheen. Maar met zulke bedragen in het achterhoofd, is het toch verstandig om tijd vrij te maken om je gebruikte beelden te checken.

  1. Check je social media kanalen
    Scroll door je Facebook tijdlijn, je Instagram account en dergelijke. Gebruik je ergens foto’s die je via Google hebt gevonden? Kies voor het meest veilige; verwijder de berichten als je geen bronvermelding hebt.
    Meestal zijn deze berichten al enige tijd oud en dus niet echt relevant meer en kun je ze gewoon verwijderen. Wil je ze toch blijven behouden, dan kun je ze opnieuw plaatsen (evt. met een datum in het verleden), voorzien van een nieuwe afbeelding.
  2. Check je website
    Controleer ook je website op de gebruikte afbeeldingen. Gebruik je ergens een afbeelding zonder bronvermelding, die je niet zelf gekocht of gemaakt hebt? Verwijder de afbeelding en plaats een nieuwe afbeelding.

Gebruik van gratis stockfoto websites

Er zijn steeds meer websites die gratis stockfoto’s aanbieden. Bijvoorbeeld Pixabay, Freepik of Unsplash. Deze websites bieden foto’s aan onder de Creative Commons licentie. Deze foto’s mag je in de meeste gevallen gratis gebruiken. Let er wel per afbeelding op of je een naamsvermelding bij de afbeelding moet zetten! En licenties kunnen wijzigen, dus je bent altijd zelf verantwoordelijk voor het gebruik van deze foto’s.
Ik ben zelf fan van Unsplash. De beelden die je op deze site vind zijn vrij voor niet-commercieel gebruik en er màg een naamsvermelding bij. Je mag de afbeeldingen overigens nog steeds niet gebruiken voor commerciële doeleinden, dat wil zeggen om ze te verkopen of er op een andere manier geld aan te verdienen.

Meer over de juridische kant van afbeeldingen via Creative Commons van Charlotte van Charlottes Law.

Om helemaal zeker te zijn

Maak je eigen afbeeldingen! Om al het gedoe met rechten, schadevergoedingen en advocaten te voorkomen is er eigenlijk maar één echte tip waarmee je overal vanaf bent; maak je afbeeldingen zelf.

Als je een fotograaf inhuurt, maak dan ook hier goede afspraken over het gebruik van de foto’s. Foto’s blijven namelijk altijd eigendom van de fotograaf!

PS; de hierboven gebruikte afbeelding is van Unsplash en is gemaakt door Plush Design Studio.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je nieuwe artikelen direct in je mailbox ontvangen?

Plus: je ontvangt een directe link naar mijn marketing-inhaakkalender!
Je ontvangt maximaal 2x per maand een mail van me en uitschrijven is heel gemakkelijk.