trends social media

5 nieuwe social media trends

In november was ik bij de Social Media Week Nederland. De eerste presentatie was die van Dennis de Winter. Dennis werkt bij Rauw CC, communicatiebureau met een focus op social media. Misschien ken je Dennis van Kennis met Dennis; een vlog waarin hij elke week de belangrijkste social media feiten met je deelt.

Tijdens de Mini Masterclass besprak Dennis de belangrijkste trends.

Ik zet ze voor je op een rijtje:

1. Social media = sociaal

Het is al tijden een belangrijke trend; bedrijven moeten echt sociaal zijn op social media. Dat betekent: niet alleen zenden, maar ook reageren als mensen de moeite nemen om op je post te reageren, actief mensen gaan volgen en ook reageren op hun verhalen.
Stop met vertellen hoe goed je bent en hoe geweldig jouw producten zijn maar probeer waarde toe te voegen via je berichten.

2. Platformen willen je op hun platform houden

Platformen zoals Facebook en LinkedIn willen het liefste dat bezoekers zo lang mogelijk op hun platform blijven. Berichten met links worden daarom door het algoritme minder getoond.
Tip: Plaats video’s direct op het platform! Verschillende sociale media experimenteren met het verkopen van producten via het platform.

3. Tiktok

Tiktop is de meest gedownloade app in Nederland en het heeft veel gebruikers tussen de 13 en 18 jaar. Op Tiktok draait het om het filmen van jezelf terwijl je zingt, danst, playbackt of een stunt laat zien. Je kunt op Tiktok als bedrijf dus niet doen wat je op andere sociale media doet.

Mijn eigen experimentjes met Tiktok zien? Ga naar mijn TikTok account. Ik heb zelfs al wat filmpjes gemaakt…

Tip: claim vast je bedrijfsnaam, dan weet je zeker dat niet iemand anders ermee gaat lopen.

4. Facebook is niet dood

Facebook is niet dood. Er is een afname in bepaalde leeftijdscategorieën, met name de jongeren, maar onder 40+ wordt er nog steeds veel gebruik gemaakt van Facebook. En daarbij; Facebook is zo groot; zij hebben echt wel de (financiële) middelen om Facebook groot te houden. Zo komt er een cryptomunt, een eigen game (Facebook Horizon), gaan ze advertenties in WhatsApp introduceren ☹ en komen er apps waarmee je in een kleine groep kunt communiceren.

4. Verhalen worden belangrijker

Verhalen vertellen wordt steeds belangrijker. Mensen vertellen elkaar al heel lang verhalen. Was dit eerst rond het kampvuur, nu vertellen we die verhalen via social media. Het vertellen van verhalen werkt, omdat verhalen langer blijven hangen dan een losse boodschap. Je kunt de informatie beter vasthouden als het als verhaal verteld wordt. Het thema van de Social Media Week was “Stories”. Ik heb er ook vanalles over gehoord, binnenkort meer over dit onderwerp!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hai, ik ben Annette Smits,

online marketeer voor MKB en ZZP

Smaakt dit blog naar meer?
Abonneer je dan op de nieuwsbrief, dan valt alle post automatisch op je online deurmat:

(afmelden kan altijd, dat spreekt voor zich)

Wil je aan de slag met je marketing?
Dan is dit misschien iets voor je:

  • Marketingondersteuning
    Voor MKB zonder marketingafdeling – maar met marketing-ambities
  • Marketingadvies
    Voor ZZP-ers die zélf hun marketing willen doen – maar dan wel in één keer goed

Weet je nog niet welke kant het op moet met je marketing?

Boek dan een afspraak voor een gratis Flitsadvies.

Over Annette Werkt

Dit ben ik
Klanten vertellen